RUB » Linguistik » Prof. Dr. Eva Belke

Prof. Dr. Eva Belke

Eva Belke

Contact

Sprachwissenschaftliches Institut
Fakultät für Philologie
Ruhr-Universität Bochum
Universitätsstr. 150
44801 Bochum
Deutschland

e-mail
phone
fax
 
office
Sprechstunde

belke AT linguistics DOT rub DOT de
+49 (0)234 32-25116 (Sekretariat (8h-15h): +49 (0)234 32-28460)
+49 (0)234 32-14137
 
GB 3/153
nach Absprache

CV


Current Research Interests

  • Lexical-semantic encoding processes in word production in in young and older healthy and impaired speakers
  • Psycholinguistic aspects of second language and foreign language processing
  • Cognitive resources of language processing
  • Aphasiology and clinical linguistics
  • Experimental reading research and acquired dyslexia
  • Co-ordination of visual and linguistic encoding processes


Recent research Projects with Third-Party Funding

Volkswagen Foundation, research initiative "Key Issues for Research and Society" (collaborative research project, 2015-2018; ~ EUR 892.000,-):
Literacy as the key to social participation: Psycholinguistic perspectives on orthography instruction and literacy acquisition

German Research Council (2012-2015; ~ EUR 300.000,-):
The automatic temporal alignment of speech in German, British English, and Dutch for psycholinguistic purposes

Volkswagen Foundation, Dilthey Fellowship (2007-2013; EUR 400.000,-):
Language processing in speakers who acquire a second language under submersion conditions


Other lab members

Verena Keite (as of 02/2016; lab coordination)

PhD students:
Jessica Ernst, Sarah Kuba

RAs:
Theo Berwe, Nicole Obruschnik, Carola Sicken, Silke Winkel

Former RAs:
Sina Berger, Simon Blome, Sabrina Böckmann, Saskia Bohemann, Sandra Bongards, Sarah Ebert, Jessica Ernst, Annika Hitschler, Maria Hosfeld, Sara Kattanek, Mareike Klamandt, Martin Kitzinger, Natalie Kroll, Wiebke Ziegler


Recent publications

Kauffeldt, L., Kirschke, C., Bebout, J., Frieg, H., Belke, E., Hoffmann, R. & Belke, G. (2014). Dschungeltanz und Monsterboogie: Singen und Spielen mit Sprache [Dschungeltanz and Monsterboogie: Singing and Playing with Language]. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.

Frieg, H., Belke, E., Belke, G., Hoffmann, R. Bebout, J., Kauffeldt & L., Kirschke, C. (2014). Dschungeltanz und Monsterboogie: Lieder zur systematischen Sprachvermittlung im Vor- und Grundschulalter [Dschungeltanz and Monsterboogie: Songs for the language teaching in pre- and primary school]. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.

Belke, E, & Stielow, A. (2013). Cumulative and non-cumulative semantic interference in object naming: Evidence from blocked and continuous manipulations of semantic context. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 66, 2135-2160.

Belke, E. (2013). Long-lasting semantic context effects on object naming are necessarily conceptually mediated. Journal of Memory and Language, 69, 228-256.

Frieg, H., Hilbert, C., & Belke, E. (2013). Sprachförderung bei einem Jungen mit Deutsch als Zweitsprache: Wie erfolgreich sind implizite Verfahren? [Language training in German as a second language: How effective are implicit methods?]. Praxis Sprache, 1, 7-17.

von Lehmden, F., Kauffeldt, J., Belke, E., & Rohlfing, K. (2013). Das Vorlesen von Kinderbüchern als implizites Mittel zur Sprachförderung im Bereich Grammatik [Reading to children promotes implicit grammar acquisition]. Praxis Sprache, 1, 18-27.

Frieg, H., Hilbert, C., Belke, E., & Belke, G. (2012). Die generative Textproduktion [Generative text production]. Sprachheilarbeit, 57, 155-161.

Frieg, H., Stielow, A., Kitzinger, M., & Belke, E. (2012). AltübAsD: Ein Verfahren zur altersübergreifenden Analyse schriftsprachlicher Daten in der Grundschule [AltübAsD: Assessment of written text production in primary school children of all grades]. DaZ, 4/2012, 9-24.

Kresse, L., Kirschner, S., Dipper, S., & Belke, E. (2012). Towards exploring the specific influences of wordform frequency, lemma frequency and OLD20 on visual word recognition and reading aloud. In: J. Heister, E. Pohl, & K.-M. Würzner (Eds.), Lexical resources in psycholinguistic research (pp. 9-22). Potsdam Cognitive Science Series (vol. 3). Potsdam: Universitätsverlag. Available online at http://opus.kobv.de/ubp/volltexte/2012/5910/.


Selected taught courses

  • Einführung in die klinische Linguistik [Introduction to clinical linguistics]
  • Einführung in die Psycholinguistik [Introduction to psycholinguistics]
  • Statistische Verfahren für Psycholinguist/inn/en und Klinische Linguist/inn/en [Statistical methods for psycholinguistis and clinical linguists]
  • Linguistische Methoden [Linguistic methods]
  • Lexikalische Repräsentationen und Prozesse bei mehrsprachigen Sprechern [Lexical representations and processes in multilingual speakers]
  • Spracherwerb [Language acquisition]
  • Sprachverarbeitung im Dialog [Language processing in dialogue contexts]
  • Visuelle Kognition und Sprachverarbeitung [Visual cognition and language processing]
  • Semantisch-lexikalische Repräsentationen und Prozesse bei der Wortverarbeitung [Lexical-semantic representations and processes in word production and recognition]
  • Visuelle Worterkennung und lautes Lesen [Visual word recognition and reading aloud]
  • Störungen der Sprachproduktion [Disorders of language production]
  • Praxis der Experimentellen Psycholinguistik [Practical experimental psycholingusitics]
  • Das mentale Lexikon [The mental lexicon]
  • Erwerb und Verarbeitung von Genusinformationen [Acquiring and processing grammatical gender]
  • Kognitive Ressourcen der Sprachverarbeitung [Cognitive ressources of language processing]